Regulamin Rady Rodziców
Regulamin Rady Rodziców Przedszkola Miejskiego Nr 7 w Koszalinie
I. Postanowienia ogólne
- Rada Rodziców jest organem działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 7 w Koszalinie przy ul. Piłsudskiego 44
- Rada Rodziców działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 07.09.1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 roku Nr 67, poz. 329 z póź. zm.) i statutu przedszkola z dnia 28.11.2000 r.
- Regulamin Rady Rodziców określa cele i zadania, zakres działania i tryb powoływania Rady oraz zasady jej funkcjonowania.
II. Cele i zadania
Zadaniem Rady Rodziców jest:
- Współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym.
- Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokojenia potrzeb dzieci.
- Przekazywania rodzicom informacji o udzieleniu pomocy na rzecz przedszkola oraz działalności finansowej Rady Rodziców.
- Prezentowanie wobec dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola.
III. Zakres działania Rady Rodziców.
- Uchwalenie regulaminu Rady.
- Opiniowanie programu rozwoju placówki, projektów innowacji eksperymentów pedagogicznych, planu rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy. Ustalenie gremium opiniującego.
- Udział w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora oraz w pracach komisji ds. kwalifikowania dzieci.
IV. Tryb powoływania, odwoływania i funkcjonowania Rady Rodziców.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są na pierwszym zebraniu grupowym w nowym roku szkolnym.
- Rada Rodziców powinna składać się z co najmniej trzech reprezentantów każdej grupy oraz dwóch osób stanowiących Komisję Rewizyjną.
- Rada Rodziców powołuje Prezydium Rady w skład, której wchodzą:
- przewodniczący
- zastępca przewodniczącego
- sekretarz
- skarbnik
- członek
- Działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący.
- Wybór nowych członków Rady w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie
- indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady;
- propozycji członków Rady Rodziców, rodziców bądź dyrektora
- Odstąpienia od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
- złożenia rezygnacji przez członka Rady Rodziców:
- odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
V. Zadania członków Rady Rodziców
Zadania przewodniczącego Rady Rodziców
- Kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców
- Zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Prezydium Rady i Rady Rodziców.
- Opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny z uwzględnieniem zadań wynikających z programu rozwoju przedszkola.
- Współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców, włączenie ich do realizacji planu pracy.
- Kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców.
- Przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola.
Zadania skarbnika Rady Rodziców
- Czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców.
- Sprawowanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady Rodziców, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzenie ich do wypłaty.
- Prowadzenie dokumentacji i ewidencji wpływów i wydatków funduszu Rady.
- Składanie sprawozdania ze stanu funduszu i wydatków według preliminarza budżetowego.
Zadania sekretarza Rady Rodziców
- Prowadzi księgę protokołów posiedzeń Rady Rodziców i Prezydium.
- Załatwia sprawy administracyjne związane z działalnością Rady.
Zadania Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców
- Dokonywania kontroli dokumentów finansowych Rady Rodziców.
- Składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców.
VI. Zasady działalności finansowej Rady Rodziców.
- Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł ustalonych przez Radę.
- Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców na początku roku szkolnego, większością głosów obecnych na zebraniu lub na zebraniach w poszczególnym grupach.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej, jak również zaproponować inną formę świadczenia usług równoważną wysokości składki rocznej.
- Rada Rodziców szczególnie uzasadnionych przypadkach może zwolnić określonych rodziców od wnoszenia części lub całości składki.
- W przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza 2 lub więcej dzieci z rodziny, opłata składki ulega obniżeniu o 50%
- Rodzice wpłacają miesięcznie ustaloną składkę do skarbnika lub innej upoważnionej osoby.
- Pieniądze przyjmowane są na zbiorcze listy grup i ewidencjonowane w raportach kasowo-bankowych, które stanowią druki ścisłego zarachowania.
- Wydatki z funduszu Rady dokonywane są i realizowane na podstawie rachunków dokumentów zatwierdzonych i podpisanych przez Skarbnika i przewodniczącego Rady.
- Fundusze Rady Rodziców mogą być przekazane na:
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
- organizowanie imprez kulturalno-oświatowych (np. spektakle teatralne, zabawy, występy przedszkolaków itp.)
- zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, wyposażenia przedszkola materiałów piśmienniczych, plastycznych i technicznych,
- organizowanie warsztatów szkoleniowych dla rodziców pedagogów, inne wydatki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola
- Rada Rodziców upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków. Ustala się pogotowie kasowe w wysokości 1000 zł.
- W działalności finansowo-gospodarczej obowiązują zasady celowego, oszczędnego prawidłowego gospodarowania własnością społeczną. Za zgodność gospodarki z przepisami obowiązującymi jednostki budżetowe odpowiada prezydium rady i dyrektor placówki.
- Podstawą działalności finansowo-gospodarczej jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Radę. Plan finansowy opracowuje się oddzielnie na każdy rok szkolny, tj. na okres od 1 września danego roku do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
Planowanie na dany rok szkolny dochody i wydatki powinny być zestawione w formie zbilansowanego planu finansowego.
VII. Postanowienia końcowe.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką:
Rada Rodziców
przy
Przedszkolu Miejskim Nr 7
w Koszalinie
- Kadencja Rady trwa 4-lata. Statut przedszkola dopuszcza coroczną zmianę ¼ składu Rady Rodziców.
- Rodziców skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim
- Przewodniczący Rady lub upoważniona osoba przekazuje nowemu przewodniczącemu wszystkie sprawy związane z działalnością Rady Rodziców.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie Rady Rodziców może być podjęta większością głosów.
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
- Rodziców posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział, z głosem doradczym dyrektor przedszkola oraz inni członkowie Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane w księdze protokołów.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 29.09.2003 r.